دولت به اندازه سیاست خارجی به سرمایه اجتماعی توجه نمی‌کند

ما در دولت قبل صرفا سرمایه اقتصادی را از دست ندادیم. خسارات زیادی در حوزه سرمایه اجتماعی و فرهنگی به کشور وارد شده است. عده‌ای به بهانه تحریم و مقابله با  دنیا سرمایه‌های اجتماعی کشور را نابود کردند.

دولت به اندازه سیاست خارجی به سرمایه اجتماعی توجه نمی‌کند

معیدفر در نشست «ایران پس از برجام»:

خبرگزاری فارس

مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص عدم توجه کافی به سرمایه‌های اجتماعی گفت: دولت به همان اندازه که به سیاست خارجی و اقتصاد توجه می‌کند به سرمایه‌های اجتماعی توجه ندارد.

خبرگزاری فارس: دولت به اندازه سیاست خارجی به سرمایه اجتماعی توجه نمی‌کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی با حضور در نشست «ایران پس از برجام» که بعد از ظهر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، پیرامون وضعیت اجتماعی ایران پس از برجام به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: ما در دولت قبل صرفا سرمایه اقتصادی را از دست ندادیم. خسارات زیادی در حوزه سرمایه اجتماعی و فرهنگی به کشور وارد شده است. عده‌ای به بهانه تحریم و مقابله با  دنیا سرمایه‌های اجتماعی کشور را نابود کردند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: جامعه ما در دوره اصلاحات باور کرده بود که وارد عرصه شود و مشارکت کند و کم کم داشت شکاف بین دولت و ملت کاهش پیدا می‌کرد اما سیاست‌های اتخاذ شده در دولت گذشته این روند را برعکس کرد.

معید‌فر در ادامه سخنان خود گفت: وقتی سرمایه اجتماعی یک کشور از بین رفته باشد آن دولت تصویری از دولت است و کاری نمی‌تواند انجام دهد و به همین خاطر مجبور است ارعاب کند. همان کاری که دولت گذشته می‌کرد.

مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه دولت در اهداف پیش روی خود توجه زیادی به اقتصاد و سیاست خارجی دارد، گفت: بر این اساس تلاش کرد بهبودهایی در این حوزه انجام دهد. دولت احساس کرد تلاش بیشتری برای ترمیم چهره بین‌المللی ایران انجام دهد و همچنین خسارات اقتصادی وارد شده به کشور را ترمیم کنیم. به همین خاطر توجه کمتری به سرمایه اجتماعی دارد.

وی در ادامه گفت: وقتی برجام صورت گرفت به من گفتند مردم باید چه حسی داشته باشند. انتظار می‌رفت با آن توافق اولیه شور و شعف خاصی در مردم به وجود آورد اما مردم گفتند خودتان سایه تهدید را بر سر ملت آوردید و حال آن را خودتان کنار زدید.

این جامعه‌شناس افزود: اگر تلاش می‌شد سرمایه اجتماعی نیز ترمیم شود قطعا ما امروز شرایطی نداشتیم که زبان‌شان دراز باشد و به جای مردم حرف بزند. کار به جایی رسیده که ما قبول کردیم مردم و دانشگاه‌های ما باید خاموش و ساکت باشند.

معیدفر تاکید کرد:‌ اگر سرمایه‌های اجتماعی به جریان افتاده بود و با فرصتی که از طریق برجام پیش آمده بود می‌شد با سرعت بیشتری جلو رفت.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم را ترمیم کنیم، گفت: دولت از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی غفلت کرده و باید وقت بیشتری در این خصوص بگذارد. دولت در اینکه بتواند سرمایه‌های اجتماعی را دوباره راه بیندازد، موفق نبود.

مشاور اجتماعی وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ما حتی برای تثبیت وضعیت اقتصادی نیز به سرمایه‌ اجتماعی نیاز داریم و سرمایه اجتماعی بن‌مایه هر نوع فعالیتی است. البته منظور من از فعالیت اجتماعی تنها تحرکات سیاسی نیست.

معیدفر در پایان گفت: اگر دولت نتواند از این به بعد زمینه مشارکت اجتماعی را ایجاد کند، نمی‌تواند به توفیق برسد.

 

 

دولت قبول کرده که مردم و نخبگان خاموش باشند

ایسنا: کد خبر: 94071308763

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ – ۱۷:۴۶

یک جامعه‌شناس با انتقاد از بی‌توجهی دولت به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور گفت: اگر این سرمایه‌ها در جامعه به جریان افتد دولت به سرعت می‌تواند از فرصت برجام استفاده کرده و مانع از بروز برخی دیدگاه‌ها و تحمیل نظرات در جامعه شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید معیدفر، جامعه‌شناس در سخنانی در نشست علمی “ایران پس از برجام” که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که عده‌ای با بهانه تحریم و مقابله خودشان با دنیا، سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی را نابود کردند گفت:‌ در این میان شاید خسارت بزرگی به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور وارد شد دیده نشود. در دولت اصلاحات شکاف بزرگی که میان دولت و ملت وجود داشت پر شد و اعتماد عمومی و مشارکت مردم در بحث‌های سیاسی اجتماعی افزایش یافت و آن دولت توانست فاصله بین مردم و حکومت را کم کند اما در دولت قبل متاسفانه این سرمایه از دست رفت و دولت جدید در فضایی کار را در دست گرفت که این شکاف به مراتب گسترش یافته بود.

او ادامه داد: متاسفانه دولت یازدهم از همان ابتدا تمرکز خود را بر بازگرداندن سرمایه اقتصادی و بین‌المللی معطوف کرد و سعی کرد چهره ایران را به عنوان یک تهدید بین‌المللی تغییر دهد و اتفاقا در این زمینه موفق هم شد.

معیدفر افزود:‌ در دولت قبل خسارت‌های اقتصادی زیادی به کشور وارد شد که دولت یازدهم سعی کرده است این خسارت‌ها را جبران کند و مجاری فساد را ببندد و البته دستاوردهایی در این زمینه داشته است اما مردم از این بهبود هیچ احساس خاصی نداشته و موجب نشد تا آن‌ها در جامعه بخروشند و خوشحالی خود را نشان دهند. مردم معتقدند همان هایی که ایران را به این روز انداختند باید شرایط را عوض کنند و این جایی برای تشویق ندارد.

این جامعه شناس با بیان این که متاسفانه دولت توجهی به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی ندارد و رویکرد سرد مردم به تلاش‌های دولت در دو سال گذشته ناشی از همین بی‌توجهی است گفت:‌ اگر تلاش می‌شد این سرمایه‌ها احیا شوند اعتماد عمومی بیش‌تر می‌شد و آن وقت عده‌ای که خود باعث شکل‌گیری تحریم‌ها و فشارها علیه ایران شدند زبان‌شان برای انتقاد به دولت دراز نبود و برعکس نخبگان و اندیشمندان سکوت نمی‌کردند. این انتقادی است که آقای روحانی نیز به آن پرداختند و خواستار شکستن سکوت نخبگان و کارشناسان درباره تحرکات سیاسی و بین‌المللی دولت شدند.

وی گفت: معتقدم اگر در کنار بازسازی شرایط اقتصادی و بین‌المللی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز توجه می‌شد امروز دولت با این مشکل مواجه نبود اما متاسفانه این رویکرد باعث شده تا نخبگان اعتماد لازم برای تحرک در جامعه پیدا نکنند و اکنون بلاتکلیف هستند. متاسفانه در این دو سال دولت نشان داده است که ترجیح می‌دهد مردم و جامعه نخبگان، دانشجویان و فرهیختگان هم‌چنان خاموش باشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بهبود این وضعیت و پر کردن شکاف بین مردم و دولت نیازمند یک عزم جدی است نه فقط دولت. اگر سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی به جریان افتد دولت به سرعت می‌تواند با فرصت برجام مانع از بروز برخی دیدگاه‌ها و تحمیل نظرات در جامعه شود. متاسفانه فردگرایی در جامعه آن قدر افزایش یافته است که هر کس سعی دارد از این ساختمان آجری برای خود بر دارد و تا وقتی شرایط این گونه است جامعه توسعه نمی‌یابد.

http://isna.ir/fa/news/94071308763

 

 

دولت از سرمايه اجتماعي غفلت نكند

روزنامه اعتماد: در میزگرد پس از برجام

سعيد معيدفر، جامعه‌شناس ديگر سخنران اين نشست بود كه بحث خود را به ابعاد اجتماعي برجام اختصاص داد و گفت: در دولت پيشين ما صرفا سرمايه‌هاي اقتصادي را از دست نداديم. خسارتي كه بالاتر از همه اينها به سرمايه‌هاي اجتماعي و فرهنگي كشور بود. عده‌اي با بهانه تحريم يا مقابله با دنيا سرمايه‌هاي اجتماعي و فرهنگي كشور را نابود كردند. جامعه ما پيش از اين دولت‌ها باور كرده بود كه وارد عرصه شود و مشاركت بكند و به تدريج نهادهاي مدني فعال شده بودند و نهادهاي صنفي و احزاب داشتند شكل مي‌گرفتند. متاسفانه شكافي ميان دولت و ملت در تاريخ ما وجود داشته كه موجب انقلاب‌ها و جنبش‌هاي متعدد در تاريخ ما بوده است. اما در دوران اصلاحات به تدريج اين شكاف داشت كاهش مي‌يافت و اعتماد عمومي و مشاركت افزايش مي‌يافت يعني دولت‌ها مي‌توانستند با بنيه‌اي كه داشتند كاري انجام دهند.

وي تاكيد كرد: دولت در واقع بدنه‌اي دارد كه مردم هستند و وقتي در جامعه‌اي سرمايه اجتماعي و فرهنگي كشور از بين رفته باشد، ديگر دولت هويتش را از دست مي‌دهد و نمي‌تواند كاري انجام دهد و ناچار مي‌شود براي حل مشكلات از بالا مداخله و ديگران را تهديد و ارعاب كند. اين كار را دولت‌هاي پيشين مي‌كردند. فسادي كه در نتيجه دولت پيشين اين روزها شاهدش هستيم، تنها نوك كوه يخ است كه بخش بيرون از آب بود. فسادهاي بسيار ريز در بدنه دولت وجود داشت و دارد و نوعي بدآموزي است كه استمرار پيدا كرده است. امروز دولت دچار بحران كارآمدي شده و نمي‌تواند مسير توسعه را دنبال كند. آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از همين وضعيت است. به همين خاطر است كه گرايش‌ها به سمت امنيتي شدن پيش مي‌رود، زيرا بدنه اجتماعي فعال نيست. متاسفانه فعال شدن بدنه اجتماعي و افزايش اعتماد به دولتي كه محصول عصر اصلاحات بود، در دولت پيشين از دست رفت. متاسفانه تمام عرصه‌هاي اجتماعي تضعيف شد و تعاملات اجتماعي به حداقل رسيد و انجمن‌ها و نهادها به حالت تعطيل درآمدند، جز تشكل‌هايي كه به نحوي منافع‌شان در حفظ اين وضعيت بود، بقيه آسيب ديدند و سرمايه‌هاي اجتماعي از دست رفت و باعث شد دولت جديد چيزي را تحويل بگيرد كه ويران است.

معيدفر در ادامه گفت: دولت يازدهم تنها به سرمايه‌هاي اقتصادي و بين‌المللي فكر مي‌كرد و كوشيد رابطه ما را با دنيا اصلاح كند و مشكلات اقتصادي را نيز حل كرد. اما هنوز در رفع مشكل سرمايه اجتماعي موفق نشده است. در آغاز تصور مي‌شد كه مردم در نتيجه برجام آن را به صورت يك شور و هيجان در نظر بگيرند و از آن استقبال كنند. اما اين طور نشد. بنابراين دولت بايد بكوشد در كنار مشكلات اقتصادي و بين‌المللي، اعتماد عمومي را بازگرداند و سرمايه‌هاي از دست رفته را ترميم كند. حل اين مشكل نيازمند يك عزم اجتماعي است. امروز در دستگاه‌هاي دولت ما مديران ارشد نيستند كه تعيين‌كننده‌اند بلكه حل اين مشكل يك عزم ملي است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=27194

دیدگاهتان را بنویسید